samanehnegar Logo

مكانيابی احداث كارخانه راديو دارو

مكانيابي احداث كارخانه راديو دارو

مطالعات مكان‌يابي پروژه كارخانه توليد راديو دارو در محيطGIS در شهر تهران

موضوع پروژه: مكان‌يابي پروژه كارخانه توليد راديو دارو

كارفرما: شركت كيميا پخش شرق

تاریخ: 1396

مقدمه

حساسیت تولید رادیو داروها از زمان تولید تا ارسال آنها به مقصد برای درمان بیماران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و بی شك بدون داشتن اطلاعات جامع از فاكتورهای موثر در این زمینه، امكان انتخاب بهترین مكان جهت احداث كارخانه وجود ندارد. شرکت كیمیا پخش شرق بمنظور مطالعات مكانیابی پروژه كارخانه تولید رادیو دارو با استفاده از مكان‌یابی در محیط GIS (ابتدا در منطقه 20 شهرداری تهران و در صورت به نتیجه نرسیدن در مناطق 18، 19 و 20 تهران) قراردادی را با شرکت سامانه نگار زمین منعقد نمود.

اهداف طرح

در سالهای اخیر مطالعه و اجرای پروژه های مکان‌یابی به عنوان یکی از فاكتورهای کلیدی در موفقیت و توسعه پایدار پروژه‌ها و طرح‌ها مطرح است. اهمیت این پژوهشها و بررسی‌ها به حدی است كه مطالعات مکان‌یابی علاوه بر مقیاس محلی و ملی، در سطح بین المللی نیز مورد توجه زیاد پژوهشگران قرار گرفته است. در جوامع امروز كه همواره با تعدد معیارها در تصمیم‌گیری‌ها‌ و همچنین کمبود زمان مواجه هستیم، مكان‌یابی جایگاه ویژه‌ای پیدا نموده است. از مهمترین فواید مكان‌یابی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

در نظر داشتن و اعمال تمامی فاكتورهای‌موثر در تصمیم‌گیری

کاهش هزینه‌های ایجاد و راه‌اندازی فعالیت‌ها در زمینه های مختلف

کم شدن آثار منفی زیست‌محیطی

صرفه جویی در زمان

كاهش هزینه‌های اجرای پروژه

انتخاب بهترین مكان با در نظر داشتن كلیه فاكتورها

امكان بروز رسانی پروژه مكان‌یابی با تغییر فاكتورهای موجود

در اجرای یك پروژه مكان‌یابی، شناخت هدفها و روشهای حل مسایل، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
مکان یابی مراکز (مکان‌یابی ساختمانها و مراکز) را انتخاب مکان برای یک یا چند مرکز، با در نظر گرفتن سایر مراکز و محدودیت‌های موجود می‌دانند، به‌گونه‌ای ‌که هدف ویژه‌ای بهینه شود. این هدف می‌تواند هزینه حمل و نقل، ارائه خدمات عادلانه به مشتریان، در دست گرفتن بزرگترین بازار و غیره باشد. انجام مطالعات مکان‌یابی نیازمند تخصص‌هایی، از جمله: تحقیق در عملیات، روشهای تصمیم‌گیری، جغرافیا (زمین شناسی و آب و هوا)، اقتصاد مهندسی، علوم کامپیوتر، ریاضی، بازاریابی، طراحی شهر و … است. بدین جهت است كه همزمان با توسعه صنایع و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن، نظریه‌های مکان‌یابی به منظور بهره‌وری بهینه از فعالیت‌های صنعتی شكل جدی به خود گرفته است.

قابلیت‌های بالای سیستم‌های اطلاعات مکانی GIS در مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌های مکانی و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی منجر به ارایه محیط بسیار کارآمدی برای اجرای مراحل مختلف تحلیل‌هایی از قبیل مکان‌یابی شده و از مزیت‌های این روش (نسبت به سایر روش‌ها) این است که در هر مرحله از تصمیم‌گیری ‌با تغییر دادن ارزش (وزن) هر یک از داده‌های ورودی، مطابق با نظر کارشناسی، در کمترین زمان ممکن تحلیل‌ها به روز شده و نتیجه بصورت نقشه گرافیکی قابل مشاهده است. این امر در درک بهتر کارشناسان از تغییراتی که در محیط مورد مطالعه ایجاد می‌شود تاثیر بسزایی دارد.

شرح خدمات مراحل اجرای مكانیابی احداث كارخانه رادیو دارو

3-1 مطالعات اولیه بر اساس نیاز‌ها و بررسی داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز

3-2- جمع آوری نقشه ها، اطلاعات و مدارک موجود

3-3- رقومی سازی و GIS Ready داده‌ها  بر اساس استانداردهای تدوین شده

3-4- تلفیق اطلاعات و مكان‌یابی محل احداث كارخانه در محیط GIS

مكانيابي كارخانه راديو دارو

نتایج پروژه

پس از ساخته شدن مدل و مشخص شدن بهترين مناطق، کارفرما بايد زمينهايي كه در مناطق با اولويت بالا قرار دارند را مورد ارزيابي جهت تملك و احداث كارخانه قرار دهد. بر اساس مکانیابی انجام شده و با توجه به نقشه نهایی، بهترين منطقه جهت خريد و احداث كارخانه راديو دارو در احمد‌آباد مستوفي می باشد که از نقطه نظر اكثر پارامترها مورد تاييد بوده و بالاترين امتياز را جهت احداث كارخانه از آن خود نموده‌‌اند. از آن جمله مي‌توان به نزديكي به شريانات راههاي اصلي، قرار گرفتن در نزديكي خطوط انتقال نيرو، واقع شدن در منطقه صنعتي، نزديكي به خطوط BRT، دور بودن به ميزان كافي از خطوط پرواز، خطوط شبكه حمل نقل ريلي درون و برون شهري، دور بودن از آبهاي سطحي و رودخانه‌ها، فاصله مناسب از مناطق مسكوني و نظامي همگي از محاسن اين منطقه جهت احداث كارخانه راديو دارو مي‌باشد.

مكانيابي احداث كارخانه راديو دارو
اشتراک گذاری پست

پست های مرتبط